Mijn mr: ‘Draagvlak voor vrij taakbeleid’

Ze weten wat er leeft in de school en natuurlijk praten ze mee als het gaat om het taakbeleid, het PTA of het examenreglement. “Maar ook als we geen advies- of instemmingsrecht hebben, is het prettig dat de directeur even checkt: ik ben dit of dat van plan, wat vínden jullie daar eigenlijk van?”
De medezeggenschap op de Van der Capellen Scholengemeenschap in Zwolle functioneert eigenlijk pas sinds een kleine drie jaar naar tevredeneid, zeggen de leden van de personeelsgeleding. “We hebben vier locaties. Ook scholen in Olst, Wijhe, Dedemsvaart en Elburg. Zaten wij hier te praten over de lessentabel van Elburg, terwijl er niemand vanuit Elburg bij zat.”
Die situatie was zo gegroeid na een schaalvergrotingsoperatie begin jaren negentig. “Het werkte niet. Het was een ver-van-mijn-bedshow. Toen er hier een nieuwe directeur kwam, konden we het snel veranderen: we zijn als deelraad Lassuslaan, onderdeel van de mr Van der Capellen, verder gegaan.” Dat is de grootste locatie met zo’n duizend leerlingen.

Achterban

Nu hebben de verschillende geledingen het contact met hun achterban goed op orde. De mr krijgt veel input vanuit alle hoeken van de school, zegt voorzitter Nicole Nieuwenhuis. “We starten de vergadering altijd met een rondje: wat leeft er in de school.” Jim Voorhorst van de leerlinggeleding heeft altijd wel een A4’tje met onderwerpen, zegt hij. “Iedereen weet dat ik in de mr zit en als er iets speelt, dan hoor ik dat snel.” Zo is er een tekort aan stille werkruimtes voor leerlingen. Jim: “We zijn gegroeid, ik weet dat het niet anders kan op dit moment, maar ik nóem het wel. Want het leeft.”
Vanuit de oudergeleding is er de wens om inzicht te krijgen in de vaststelling van de ouderbijdrage: “Daar wachten we nog steeds op.” De recente overstap naar een nieuwe elektronische werkomgeving, van Magister naar Somtoday, zorgde aanvankelijk voor onrust, merken zowel leerlingen als personeel.
Ineke ten Brug, personeelsgeleding: “We hebben als mr tegen de directie gezegd: laat iedereen vragen en opmerkingen in één keer dumpen, en daarna zoeken we samen naar oplossingen. De beslissing om over te stappen is bovenschools genomen, daar zijn wij niet bij betrokken geweest. Maar we merken dat, hoe goed je ook migreert, er toch onrust ontstaat. En als mensen erover zeuren kan dat van alles gaan verstoren, dus moet je zorgen dat er een ventilatieplek is voor alle opmerkingen. Dat zijn wij. En wij geven het door aan het bevoegd gezag.”

Veilig klimaat

De directeur is elke vergadering gedeeltelijk aanwezig. Nicole Nieuwenhuis: “Er is een veilig klimaat, iedereen durft alles te zeggen. Maar de meningsvorming en de stemmingen doen we zonder hem: dat moet je toch in alle vrijheid onderling kunnen bespreken als mr, dat kan anders frictie geven. Ik bel hem na een stemming de uitslag door.”
De mr zorgt ervoor dat leden van de raad in belangrijke werkgroepen zitten, rondom de lessentabel of de herziening van het taakbeleid bijvoorbeeld. Dat laatste onderwerp was een omvangrijk dossier en kwam natuurlijk vooral in de aparte vergaderingen van de personeelsgeleding aan de orde, zegt Ineke ten Brug. “We hebben bij de AOb expertise ingeschakeld, en bij andere scholen gevraagd: wat gaat er goed, wat gaat er mis. Als je googelt kom je ook al veel ervaringen tegen.”
Waar je vroeger ‘elk uurtje moest verantwoorden’ krijg je als docent hier nu meer professionele ruimte, zegt de pmr. “Alles onder de 40 uur wordt niet meer beschreven. We zeggen nu: leg je lestaken en mentoraatsuren vast, de rest zien we wel.’ Nicole: “We zien nu veel meer betrokkenheid en vrijwilligheid, je kunt kiezen wat jou als docent aanspreekt. We krijgen alle werkgroepen vol.” Tomas Poortman, personeelsgeleding: “Voorheen was je taak wel vol als je als docent bijvoorbeeld twee keer mee ging op een reis. Nu is ook ‘tijd voor tijd’ mogelijk, of een financiële vergoeding. Ook al gaat het maar om een klein bedrag per dag, je voelt: dit wordt gewaardeerd.” Belangrijkste winst: “Het is taakbeleid met draagvlak. We hebben iedereen opgepord om te stemmen en de opkomst was fantastisch. Dit taakbeleid is met 94 procent van de stemmen aangenomen.”

Procedures

Natuurlijk lopen er ook dingetjes minder soepel. Tomas Poortman: “We zitten als mr tegenwoordig nogal op de procedures. Vooral om het schoolbestuur daarin op te voeden.” Het examenreglement werd bijvoorbeeld te laat aangeleverd. “Dan blokkeren we het niet, anders ligt alles plat en het moet wél op tijd bij de inspectie liggen.” Maar ze hameren er als mr steeds op, zegt Tomas: “Het gaat erom dat je draagvlak hebt, dat er overleg is. Daar is tijd voor nodig.”
Sancties heeft de mr niet, “dus soms komt het bestuur er gewoon mee weg. Maar onze voorzitter stelt dan wel in een schrijven aan de directie dat we ontevreden zijn over de gang van zaken en dat we het volgende keer anders willen.” Vaak behandelen ze zo’n belangrijk stuk als mr dan toch nog wel, inhoudelijk. “Dan is ons standpunt duidelijk en veel dossiers komen natuurlijk elk jaar terug.” Afgelopen mei kwam de directie met voorgestelde wijzigingen in de regels voor herkansingen: “Toen hebben we gezegd: sorry, dat gaat niet meer. De directie wil vaak snel, soms trappen wij dan op de rem.”
Deze mr deinst ook niet terug voor een negatief advies, zoals twee jaar geleden gebeurde bij een voorgestelde organisatiewijziging. “De directie kon ermee doorgaan want het ging niet om instemming, maar we hebben in een lang gesprek wel toegelicht waarom we negatief adviseerden. Ze moet ons standpunt wel kennen, ook al wordt een plan niet aangepast. De directie vond het niet leuk, maar het verstoort de verhoudingen gelukkig niet.”

Tips

• Zorg voor een veilig klimaat, wees open, geen verborgen agenda’s.
• Begin de vergadering met een rondje: wat leeft er op school?
• Doe aan scholing als mr. Denk samen na: waarom zitten we hier, wat willen we bereiken?
• Een vergadering mag ook best gezellig zijn.

Verschenen in infomr 4/2018

Categorie

Deel dit artikel:

Gerelateerde artikelen

Cookie wetgeving

Online cookiepolicy
De Nederlandse Telecomwet schrijft sinds 5 juni 2012 voor dat de gebruiker van websites op de hoogte moet zijn van het plaatsen en uitlezen van cookies. Een cookie is een bestandje met een tekenreeks dat bij uw bezoek aan een website naar uw computer wordt gestuurd en waarmee uw computer bij een volgend bezoek wordt herkend.

Welke cookies gebruikt de AOb?
1. Google Analytics
De website www.aob.nl plaatst cookies die voortkomen uit het Google Analytics script dat op de website wordt ingeladen. Google Analytics is een hulpprogramma voor webstatistieken waarmee website-eigenaren inzicht kunnen krijgen in de manier waarop bezoekers omgaan met hun website. Door middel van Google Analytics proberen wij uw website bezoek zo gebruiksvriendelijk mogelijk te houden.

Meer informatie over cookies?
Op de volgende websites kunt u meer informatie over cookies vinden:
Consumentenbond: Wat zijn cookies?
Consumentenbond: Waarvoor dienen cookies?
Consumentenbond: Cookies verwijderen
Consumentenbond: Cookies uitschakelen
Deze site maakt gebruik van cookiesMeer informatieAccepteren