De mr-consulent: Foued Boudazra

Foued Boudazra is mr-consulent bij de Algemene Onderwijsbond. Hij werkt al 14 jaar als docent Nederlands op het Vak College Hillegersberg in Rotterdam. “Het is een prachtig beroep.”
"Ik heb altijd het onderwijs in gewild. Mijn zusjes, een schoonzus: ze zitten allemaal in het onderwijs, ik kom uit een echte onderwijsfamilie.” Foued Boudazra is geboren en getogen in Nederland, zijn ouders komen uit Marokko. “Hier is het inmiddels helaas anders, maar in Marokko is een docent nog steeds echt een persoon met status.”
De school waar hij zelf met veel plezier werkt, het Vak College Hillegersberg, heeft als kernwaarde: Leren door doen en door te bewegen, oftewel do it, move it. Dat bewegen gebeurt voor, tussen en na de lessen. Op de website staat nadrukkelijk: ‘Nergens krijg je zoveel praktijk als op het VCH.’
Als docent Nederlands was Foued een tijd geleden toch weinig gecharmeerd van het plan van de directie om het aantal uren Nederlands voor de leerlingen te halveren: van vier naar twee uur per week. Natuurlijk zijn dit leerlingen die vooral voor de praktijkvakken komen, maar slechts twéé uur per week Nederlands? “Het is een belangrijk vak. Voor hun toekomst. En ze moeten straks toch ook examen doen.”
Het personeel voelde zich overvallen door de directie, de vakgroep Nederlands was nergens bij betrokken geweest. Gelukkig kwam er steun vanuit de medezeggenschapsraad. “De mr stelde: dat is een wijziging in de lessentabel en heeft invloed op het taakbeleid.” De mr ging dwars voor het voorstel liggen, zegt Boudazra. “Het zou ook een verzwaring van de werkdruk zijn, want een halvering van het aantal uren per klas betekent dat je meer klassen krijgt.”
Dankzij de steun van de mr ging het plan niet door. Hij vindt het mooi dat hij als consulent nu zélf mr-leden kan ondersteunen. “Personeel wordt te vaak overvallen door voorstellen van een directie. Ze laten zich overdonderen, kennen de wet niet en ervaren niet dat ze echt een gelijkwaardige gesprekspartner zijn.” Als consulent kan hij medezeggenschappers helpen, zaken voor hen uitzoeken in de wet, bij de stichting Onderwijsgeschillen, en bij de beleidsafdeling van de AOb: “Waar je recht op hebt, dat moet je toch minimaal binnen kunnen harken!”

Over het vak van docent:

“Leerlingen zijn nog echt kinderen als ze hier komen. Ze werken vaak voor jou, als docent. Ik had zelf vroeger goede docenten die een band met mij wilden opbouwen. Dat probeer ik nu zelf ook. Ik wil natuurlijk kennis overbrengen, maar ik steek tijd in mijn leerlingen, ik wil hen vooruithelpen.”


Verschenen in infomr 4/2018

Categorie

Sleutelwoorden

Deel dit artikel:

Gerelateerde artikelen

Cookie wetgeving

Online cookiepolicy
De Nederlandse Telecomwet schrijft sinds 5 juni 2012 voor dat de gebruiker van websites op de hoogte moet zijn van het plaatsen en uitlezen van cookies. Een cookie is een bestandje met een tekenreeks dat bij uw bezoek aan een website naar uw computer wordt gestuurd en waarmee uw computer bij een volgend bezoek wordt herkend.

Welke cookies gebruikt de AOb?
1. Google Analytics
De website www.aob.nl plaatst cookies die voortkomen uit het Google Analytics script dat op de website wordt ingeladen. Google Analytics is een hulpprogramma voor webstatistieken waarmee website-eigenaren inzicht kunnen krijgen in de manier waarop bezoekers omgaan met hun website. Door middel van Google Analytics proberen wij uw website bezoek zo gebruiksvriendelijk mogelijk te houden.

Meer informatie over cookies?
Op de volgende websites kunt u meer informatie over cookies vinden:
Consumentenbond: Wat zijn cookies?
Consumentenbond: Waarvoor dienen cookies?
Consumentenbond: Cookies verwijderen
Consumentenbond: Cookies uitschakelen
Deze site maakt gebruik van cookiesMeer informatieAccepteren