Mijn mr: ‘Wij geven een goede vibe’

Het Oostvaarders College in Almere heeft een actieve en enthousiaste leerlingenraad. Drie leerlingen uit die raad maken ook deel uit van de medezeggenschapsraad van het Oostvaarders. “Je snapt de school beter en krijgt een bredere blik. Kijkt niet alleen vanuit je positie als leerling.”
Dat was weleens anders. De leerlingenraad lag een paar jaar geleden behoorlijk op z’n gat, zegt Liesbeth Dambrink, voorzitter van de mr en begeleider van de leerlingenraad. “Als leraar ben je vaak vooral bezig met je eigen vak. Als je als school kwaliteit wilt bieden, moet je ook willen weten waar leerlingen tegenaan lopen; wat ze missen en wat ze goed vinden.” Het lukte haar om leerlingen enthousiast te krijgen voor de raad. Djalieza: “Ik ben graag betrokken, was al klassenvoorzitter. Ik houd ervan om te kijken wat er beter kan, om problemen op te lossen.” Faisane vindt het interessant om te weten wat er allemaal speelt op school ‘en ik hoopte dat het werk in een leerlingenraad zou helpen om van mijn sociale faalangst af te komen’. Mike deed ook al wat ‘extra dingen’, zoals het debatteam en hij was klassevertegenwoordiger. “Mijn vader zat in de ouderraad en vroeg of dit niet iets voor mij zou zijn. Dat is het zeker.”

Met camera

Met Dambrink als begeleider gingen ze vlot aan de slag. “We kregen scholing van het LAKS. We wisten in het begin eigenlijk niet wat we konden of wilden veranderen. Toen zijn we met een camera de school in gegaan om te kijken en te horen wat er beter kon.”
De leerlingenraad staat inmiddels goed op poten. Er is een eigen kamer op de begane grond. “Met kasten een computer, tafels. Perfect.” Toen ze voor een eigen plek aanklopten bij de rector hadden ze verwacht ‘ergens boven achteraf’ een hokje te krijgen. Liesbeth Dambrink: “De school wil echt dat de leerlingenraad zichtbaar is. Ze doen veel en verdienen deze faciliteiten.”

Pizzapanel

Een tijdje geleden organiseerden ze voor het eerst een pizzapanel. Ideetje van het LAKS, zeggen ze. “Er kwamen flink wat leerlingen en we horen daar wat ze denken of vinden. We sluiten af met pizza. Wordt gesponsord door de ouderraad. Het is een makkelijke manier om veel leerlingen erbij te betrekken. We willen dat vaker gaan doen.” Vier keer per jaar hebben ze als lr een gesprek met de rector. “Hij neemt ons echt serieus. Hij vindt dat we een goede vibe aan de school geven en bijdragen aan de kwaliteit.”
Dat blijkt wel: voor zijn master Public Management schreef rector Mark Manders zijn thesis over de waarde van leerlingenparticipatie en hoe je die goed kunt organiseren op school. “We krijgen veel voor elkaar”, zeggen de drie leerlingen. Hebben ze daar voorbeelden van? “De toetsweek. Daar zit nu een weekend tussen.” En: “Wiskunde B zou uit het E&M-pakket gaan. Dat vonden veel leerlingen jammer en dat hebben we aan de orde gesteld. Uiteindelijk is dat via de mr gelopen en het is niet doorgegaan.” De studieruimte is gerenoveerd: “Dat kwam uit het pizzapanel. De studieruimte was gesloten en daarom gingen leerlingen in een tussenuur sneller naar de Lidl dan dat ze op school ergens gingen werken. Nu is het een prima plek en wordt ie ook beter gebruikt.” Nog meer succes: Er zit standaard een leerling bij interne sollicitatieprocedures voor bijvoorbeeld een teamleider. Maar er strandde natuurlijk ook wel eens een voorstel: “We wilden twee vrije dagen voor een toetsweek. Sommige leerlingen melden zich nu ziek om dan te kunnen leren. Die vrije dagen zijn niet doorgegaan.”

Kerstbrunch

Ze organiseerden onlangs een bijeenkomst voor de leerlingenraden van alle zeven vo-scholen van de Almeerse Scholen Groep. “Er is veel verschil. De één heeft het goed georganiseerd met een secretaris en een voorzitter en een jaarplanning, de andere leerlingenraad zorgt alleen dat er elk jaar een kerstbrunch is op school.” Door kennisdeling en uitwisseling via dit ‘leerlingenplatform’ hopen ze met hun collega’s verder te komen. “Het gaat erom: hoe kun je de kwaliteit van je school verbeteren en wat heb je daar als leerlingenraad voor nodig?” De leerlingen op het Oostvaarders College kijken nog verder vooruit. Ze zijn nu bezig met het opstellen van een statuut voor de leerlingenraad. “Deze rector vindt het belangrijk, maar stel dat hij weggaat, dan zorgt zo’n statuut ervoor dat je rechten als raad serieus moeten worden genomen.”
De leerlingenraad op het Oostvaarders College bestaat uit dertien personen, waarvan er drie ook nog in de mr zitten. “Daar krijg je nóg meer voor elkaar. Je hebt soms instemmingsrecht en dan is je invloed nog groter.” Maar zowel de mr als de lr brengen hen veel, zeggen ze eensgezind. “Je snapt de school beter en krijgt een soort helikopterview, een bredere blik. Kijkt niet alleen vanuit je positie als leerling.” Bovendien: “Het is een gezellige groep. Maar je leert ook goed samenwerken, kritisch denken en communiceren. Hoe je je mening beargumenteert en dat je niet alleen in de aanval moet gaan.” Actief zijn in de medezeggenschap is, zeker in het begin, ook behoorlijk wennen. “Gaat het ineens over de bapo. Daar hadden we nog nooit van gehoord, maar dat wordt dan heel rustig uitgelegd door een docent. Of het taakbeleid van leraren, daar denk je als leerlingen eigenlijk ook niet over na, dat docenten nog meer doen dan lesgeven.”

Ontwikkeltijd

Belangrijk gespreksonderwerp binnen de mr is nu de ontwikkeltijd voor docenten. Mr-voorzitter Dambrink hoopt op een win-winsituatie, ook door de inbreng van de leerlingen. “Stel dat je daar twee dagen voor pakt voor een toetsweek. En als je als docenten dan een rooster maakt met uren waarop de leerlingen in die dagen wél bij je aan kunnen kloppen met vragen. Dan hebben de leerlingen die dagen vooraf vrij, zoals ze graag willen. En wij hebben onze ontwikkel-tijd. Dat je er even een uurtje tussenuit moet om vragen van leerlingen te beantwoorden is natuurlijk niet erg.”

Tips van de mr en lr Oostvaarders:

• Voorkom kampen binnen de mr. Probeer het samen aan te pakken.
• Durf te vragen. Dat geldt vooral voor ouders en leerlingen.
• Zorg voor een rolverdeling in de leerlingenraad. Als je een voorzitter en een secretaris hebt, kunnen die voortrekkers zijn, de anderen meenemen en iedereen vooruit helpen.

Verschenen in infomr 2/2019

Categorie

Sleutelwoorden

Deel dit artikel:

Gerelateerde artikelen

Cookie wetgeving

Online cookiepolicy
De Nederlandse Telecomwet schrijft sinds 5 juni 2012 voor dat de gebruiker van websites op de hoogte moet zijn van het plaatsen en uitlezen van cookies. Een cookie is een bestandje met een tekenreeks dat bij uw bezoek aan een website naar uw computer wordt gestuurd en waarmee uw computer bij een volgend bezoek wordt herkend.

Welke cookies gebruikt de AOb?
1. Google Analytics
De website www.aob.nl plaatst cookies die voortkomen uit het Google Analytics script dat op de website wordt ingeladen. Google Analytics is een hulpprogramma voor webstatistieken waarmee website-eigenaren inzicht kunnen krijgen in de manier waarop bezoekers omgaan met hun website. Door middel van Google Analytics proberen wij uw website bezoek zo gebruiksvriendelijk mogelijk te houden.

Meer informatie over cookies?
Op de volgende websites kunt u meer informatie over cookies vinden:
Consumentenbond: Wat zijn cookies?
Consumentenbond: Waarvoor dienen cookies?
Consumentenbond: Cookies verwijderen
Consumentenbond: Cookies uitschakelen
Deze site maakt gebruik van cookiesMeer informatieAccepteren