Lekker scherp, zo'n leerling-voorzitter

Je medezeggenschapsrechten uitoefenen valt te leren. Met dat uitgangspunt zette de mr van Het Bataafs Lyceum in Hengelo de schouders onder de leerlingenparticipatie. Na drie jaar wederzijdse inzet kun je van een fraai succes spreken, vindt filosofiedocent Bart van Haaster die de coaching voor zijn rekening nam. Bewijzen te over: ook in de gemeenschappelijke mr van OSG Hengelo doen Bataafse-leerlingen hun zegje, ze gaven op hun eigen locatie het beslissende zetje voor de aanleg van een WiFi-netwerk en wisten vol overtuiging modernere afspraken te maken met de rector over het gebruik van smartphones. Onvervulde mr-vacatures zijn vanzelfsprekend verleden tijd in deze geleding en de sterke positie van de scholieren verleidt sommige docenten wel eens tot een verzuchting: Wordt er naar de leerlingen beter geluisterd dan naar het team?

Het succes begon bij de leerlingenraad, blikt Van Haaster terug. "Die wilde meer te vertellen hebben over de zaken waar scholieren mee te maken krijgen. We zijn erin geslaagd de groep te professionaliseren en een goed statuut te maken met een budget. Ook kan de leerlingenraad rechtstreeks met de rector overleggen. En de leerlingenraad vaardigt leden af naar de mr."
Het Bataafs is een ambitieuze school die graag vertrouwen schenkt aan actieve leerlingen, zegt de coach-docent. "We laten zien hoe je medezeggenschap democratisch organiseert. Dus moeten we ook de instrumenten aanreiken. Daarom geef ik de leden van de leerlingenraad onderhandel- en vergadertraining. Ze leren de basisvaardigheden: hoe zit je voor, wat is de rol van de secretaris. Bij de vergaderingen van de mr op onze vestiging is altijd een leerling voorzitter of vice-voorzitter, zodat ze er in de praktijk echt mee werken. Ja, dat gaat goed. Sommige leerlingen kunnen voor menigeen een voorbeeld zijn. Docenten pakken het vergaderen soms minder professioneel aan."
Nog meer successen van het leerlingenfront? "Betere toetsreglementen met in een bepaald jaar extra herkansingen. Terugdraaien van het besluit om toetsweken af te schaffen na een professioneel georganiseerde enquête waarvan de resultaten voor iedereen zichtbaar in de kantine kwamen te hangen. En een koffieautomaat voor scholieren die warme dranken levert als de balie van de kantine gesloten is."
Van Haaster heeft als mr-lid inmiddels wel in de gaten dat het docentenkorps nu aan zet is om de eigen positie te verbeteren. "Wij hebben het contact met onze eigen achterban slechter georganiseerd dan de leerlingen. Dat is de uitdaging waar we nu voor staan."

Verschenen in Infomr 1/2011

Gepubliceerd 2012-12-01 12:00:00

Sleutelwoorden

Deel dit artikel:

Gerelateerde artikelen

Cookie wetgeving

Online cookiepolicy
De Nederlandse Telecomwet schrijft sinds 5 juni 2012 voor dat de gebruiker van websites op de hoogte moet zijn van het plaatsen en uitlezen van cookies. Een cookie is een bestandje met een tekenreeks dat bij uw bezoek aan een website naar uw computer wordt gestuurd en waarmee uw computer bij een volgend bezoek wordt herkend.

Welke cookies gebruikt de AOb?
1. Google Analytics
De website www.aob.nl plaatst cookies die voortkomen uit het Google Analytics script dat op de website wordt ingeladen. Google Analytics is een hulpprogramma voor webstatistieken waarmee website-eigenaren inzicht kunnen krijgen in de manier waarop bezoekers omgaan met hun website. Door middel van Google Analytics proberen wij uw website bezoek zo gebruiksvriendelijk mogelijk te houden.

Meer informatie over cookies?
Op de volgende websites kunt u meer informatie over cookies vinden:
Consumentenbond: Wat zijn cookies?
Consumentenbond: Waarvoor dienen cookies?
Consumentenbond: Cookies verwijderen
Consumentenbond: Cookies uitschakelen
Deze site maakt gebruik van cookiesMeer informatieAccepteren