Eveline van Dijck: 'Laat je nooit verleiden tot een wij tegen zij-sfeertje'

Fris en fruitig. Dat beeld krijg je op het netvlies als je het Citadel College in Lent 
bij Nijmegen binnenstapt. Een vier jaar jonge school (van vmbo tot vwo) met nog slechts 450 leerlingen. De gemiddelde leeftijd van het personeel is 34,9 jaar. "Dat die leeftijd zo hoog is, komt door de twee vijftigers in de directie", zegt 
Eveline van Dijck.
Van Dijck maakt op deze donkere en koude maandagavond haar tweede mr-vergadering mee. Net als collega Bernd van den Oetelaar. De routine binnen de mr komt van havo-leerling Nienke Rasing en ouderlid Peter van Riel, beiden al enkele jaren lid. En natuurlijk van directeur Karel de Waal, die de afgelopen vier jaar nog geen mr-vergadering miste. "Op dit punt moeten we onze visie nog ontwikkelen", stelt Van Dijck. "De aanwezigheid van de directie staat geagendeerd voor onze volgende vergadering."

De school oogt fris. Opgewekte kleuren, schoon, en opvallend grote lokalen op de begane grond. Het Citadel College huist in een verbouwde bedrijfshal en dat brengt een afwijkende maatvoering met zich mee. "Absoluut tevreden zijn wij in dit gebouw. Weer eens wat anders dan een standaardschool", vertelt Van Dijck tijdens een korte rondleiding. Aan het einde van de mr-vergadering maakt directeur De Waal bekend dat de 'tijdelijke huisvesting tot 2016' waarschijnlijk een paar jaar langer gaat duren. Het is immers crisis, waardoor de huizenverkoop ook in de nieuwbouwwijk De Waalsprong bij Lent minder vlot. Het schoolgebouw kan daardoor langer blijven staan op de huidige locatie, waar woningen zijn gepland.

Schrikbarend laag
Belangrijk onderwerp van de mr-vergadering deze avond zijn de financiën. Te gast daarvoor is ook de andere directeur, Niek Schoot. Hij legt de cyclus uit en laat zien waar de komende jaren de risico's zitten. Die lijken niet zo groot. Een schuld bij De Alliantie (de koepel van zeven vo-scholen met zo'n 10.000 leerlingen in Nijmegen en omgeving) van circa één miljoen, lijkt dankzij de 'schrikbarend lage rente' geen onoverkomelijk probleem. Ook licht hij de mr in over de lopende gesprekken met de gemeente Nijmegen over de nieuwbouw aan de overkant van de straat, die in januari 2011 start. Daar moet over ruim een jaar de havo/vwo-afdeling terecht kunnen als de groei naar uiteindelijk 1500 leerlingen voortgaat. De vmbo-sectie blijft op de huidige plek zolang dat kan en komt daarna voor nog een gedeelte nieuwbouw in aanmerking.
Onlangs bleek dat de gemeente de financiën voor de scholenbouw niet helemaal goed heeft geregeld. De Alliantie en de gemeente werken nu samen aan een financiële constructie om de nodige miljoenen op tijd op tafel te krijgen.

Schoot legt ook uit dat het nieuwe gebouw de eerste jaren een te lage leerlingbezetting zal hebben. Daardoor wegen de exploitatielasten relatief zwaar. Wellicht dat een stukje van het gebouw aan derden verhuurd zal worden om dit op te vangen. Ook het nieuwe gebouw krijgt veel frisse kleuraccenten, zo blijkt als Schoots vol trots de laatste tekeningen uitvouwt op de vergadertafel.

Pioniersschool
De 31-jarige Van Dijck staat al negen jaar voor de klas. Van huis uit geeft ze geschiedenis op havo/vwo, maar ze koos enige tijd geleden voor het vmbo. "Die overstap heb ik heel bewust gemaakt, omdat je daar veel intensiever bezig bent met de leerlingen."
In Lent heeft ze voor het eerst het idee dat ze op haar plek zit: een echte pioniersschool in een kersverse nieuwbouwwijk waar een sfeer hangt van 'samen de klus klaren'. Dat is goed te merken in de mr-vergadering. Geen ruzie, geen vliegen afvangen, een en al gemoedelijkheid en een directeur die de mr serieus neemt. "Voor mij is het belangrijk dat ik me veilig voel in de vergadering. Dat we ons allemaal openlijk durven te uiten, zonder dat je vervolgens scheve ogen of vervelende verhoudingen op school krijgt", vertelt de lerares geschiedenis.
"Ik wist vorig schooljaar eigenlijk niet eens wie er in de mr zaten en waar het over ging. Ik had zoveel aan mijn hoofd in deze nieuwe baan. In mijn beoordelingsgesprek suggereerde Karel dat de mr wel wat voor mij was. Vorig jaar was hij teamleider op het vmbo, dus hij wist wie hij in huis haalde", vertelt Van Dijck enthousiast. De schoolleiding vindt het volgens haar belangrijk dat er een goed draaiende mr komt, want dat is in het belang van alle 'stakeholders'. De mr gaat volgend schooljaar in omvang verdubbelen. "Ik vind het wel fijn om er met mijn neus boven op te zitten en mede de richting te bepalen", aldus Van Dijck.
Ze werkt nu voor het tweede jaar in Lent en gaf daarvoor les op verschillende scholen in Brabant. Daar heeft ze gezien en ervaren hoe het niet moet. "Een grote bezuiniging werd afgewenteld door de klassen te vergroten en de jaarcontractanten de laan uit te sturen. De mr gooide de kont tegen de krib en werd een soort van tegenpartij voor de directie. Mijn insteek zou zijn om met elkaar in gesprek te blijven. Om samen op zoek te gaan naar oplossingen waar je wel samen verder mee kunt. Maar dat werkte op die school niet zo. Daar was het wij tegen zij."

Open verhoudingen
'Samen' is een woord dat veelvuldig uit Van Dijcks mond rolt. Dat ging dus in Brabant niet zo goed. "De directeur van die school heb ik één keer gezien, op een kerstborrel. Ik denk dat als iemand altijd maar op een kamertje onzichtbaar zit te wezen, je dan vanzelf een wij tegen zij-sfeertje krijgt. Op deze school is daar absoluut geen sprake van. Mijn ambitie is om die open verhoudingen tot in lengte van jaren hier vast te houden. Deze wens moet in onze visie straks heel duidelijk terugkomen. Dit willen we onder meer ook bereiken door onze achterban bij het mr-werk te betrekken. Wij hebben al een site binnen de elektronische leeromgeving. Daar komen de agenda en notulen. Maar we starten er ook een forum. Zodat iedereen mee kan praten over mr-zaken."
De visieontwikkeling lijkt straks een fluitje van een cent te worden, zo blijkt als het onderwerp deze maandagavond toch heel even ter sprake komt. "We willen een soort Eerste Kamer zijn. Van een zekere afstand goed in de gaten houden dat de processen zo verlopen dat iedereen aan zijn trekken komt. Dat is bevredigender dan als mr steeds maar bezig zijn met incidenten en brandjes blussen", zegt ouderlid en routinier Van Riel. Van Dijck: "We gaan de beleidszaken voor iedereen op school tot leven brengen. Zodat nieuwe mr-leden zich straks spontaan aan komen melden."

Warm bad
Dat 'samen' zo vanzelf lijkt te gaan op het Citadel College, heeft volgens Van Dijck alles te maken met het projectonderwijs dat er wordt gegeven. Zo'n stelsel noopt tot samenwerken. Bovendien geldt een aanwezigheidsplicht voor leerkrachten van acht tot vijf uur. Dit schooljaar zijn die tijden voor het eerst iets aangepast in verband met de crèche-tijden. "Op de meeste scholen draai je de lessen af en ga je daarna snel naar huis. Je staat er feitelijk grotendeels alleen voor. Ik heb me nog nooit zo onderdeel van een team gevoeld als op deze school, je wordt er echt ingezogen als nieuweling. Een warm bad. Wel keihard werken, maar ik kom meer ontspannen thuis dan in vorige banen", zegt Van Dijck. Ze is niet de enige die er zo over denkt: afgelopen najaar kreeg de school van de inspectie volop lof toegezwaaid.
Van Dijck en natuurkundedocent Van den Oetelaar realiseren zich donders goed dat ze nog 'groen als gras' zijn in het medezeggenschapswerk. Ze zijn zich aan het oriënteren op het scholingsaanbod. "Natuurlijk willen wij ook beter beslagen ten ijs komen. Een cursus kan bijdragen aan de professionalisering van ons werk. Want je wilt niet pas op cursus gaan of de hulp van de vakbond inroepen als het te laat is. We willen juist voorkomen dat de sfeer omslaat als hier straks 1500 leerlingen rondlopen. Ook hebben we nog niet echt goed zicht op onze rechten en plichten. Tja, misschien is scholing toch wel handig."


Vijf tips van Eveline van Dijck

• Zorg dat je een duidelijke visie hebt op 'wat voor school willen we zijn'.
• Investeer in een goeie verhoudingen op school. Je hebt elkaar altijd nodig om verder te komen.
• Zorg dat iedereen zich veilig voelt in de mr.
• Betrek de achterban bij het mr-werk. Bijvoorbeeld via een forum op inter- of intranet.
• Voorkom dat de mr onderdeel wordt van 'zij'. Als het 'wij' tegen 'zij' wordt op een school, dan is het te laat.

Verschenen in Infomr 4/2010

Gepubliceerd 2012-12-01 12:00:00

Categorie

Deel dit artikel:

Gerelateerde artikelen

Cookie wetgeving

Online cookiepolicy
De Nederlandse Telecomwet schrijft sinds 5 juni 2012 voor dat de gebruiker van websites op de hoogte moet zijn van het plaatsen en uitlezen van cookies. Een cookie is een bestandje met een tekenreeks dat bij uw bezoek aan een website naar uw computer wordt gestuurd en waarmee uw computer bij een volgend bezoek wordt herkend.

Welke cookies gebruikt de AOb?
1. Google Analytics
De website www.aob.nl plaatst cookies die voortkomen uit het Google Analytics script dat op de website wordt ingeladen. Google Analytics is een hulpprogramma voor webstatistieken waarmee website-eigenaren inzicht kunnen krijgen in de manier waarop bezoekers omgaan met hun website. Door middel van Google Analytics proberen wij uw website bezoek zo gebruiksvriendelijk mogelijk te houden.

Meer informatie over cookies?
Op de volgende websites kunt u meer informatie over cookies vinden:
Consumentenbond: Wat zijn cookies?
Consumentenbond: Waarvoor dienen cookies?
Consumentenbond: Cookies verwijderen
Consumentenbond: Cookies uitschakelen
Deze site maakt gebruik van cookiesMeer informatieAccepteren