Functiemix per school of centraal?
De afspraken in de cao zijn leidend. Die schrijven invoering per school voor, dus per brin-nummer. Dat gaat zowel over de nulmeting in de huidige situatie als voor de streefcijfers op de toekomstige gesplitste scholen. Het is een kwestie van doorrekenen en vertalen. Het is mogelijk daar nu al op het huidige niveau afspraken over te maken en uitvoeringsplannen voor de beide scholen voor te bereiden op basis van de verwachte formatie.
De mr heeft hier veel over te zeggen, aangezien het gaat om de gevolgen van de splitsing voor het personeel. Op basis van artikel 12, lid 1a, geldt een instemmingsrecht voor de personeelsgeleding. Dat strekt zich uit tot en met de eerste formatieplannen voor de afzonderlijke scholen. De huidige pmr bespreekt die met de directie, na 1 augustus neemt de school-pmr dit over. Per school moet er een invoeringsplan komen waarin staat welke criteria gelden voor indeling in een LC- of LD-functie. De pmr kan die besprekingen nu voeren, maar de uitwerking is straks een zaak van de mr op de afzonderlijke scholen.
Het artikel dat de mr instemmingsrecht geeft over de 'vaststelling en wijziging van de formatie' is een belangrijk voorschrift. Het gevolg is dat de directie hierover een beleidsplan ter bespreking moet voorleggen. Daar hoort een meerjarenformatieplan bij, alleen al vanwege de invoering van de functiemix.
Verschenen in Infomr 1/2010
Gepubliceerd 2012-12-01 12:00:00
Categorie
Sleutelwoorden
Deel dit artikel:
Gerelateerde artikelen
-
- LB-functies bij verrassing verdeeld
- De Werkvloer
- Primair onderwijs
-
- Weinig ruimte voor bezwaren functiemix
- MR-nieuws
- Wetten en regels
-
- Adieu entreerecht
- Afgehamerd
- Overige