Functiemix: 'Je moet het geld niet laten liggen'

Duwen en trekken, geven en nemen, zuchten en steunen? Dat hoeft niet als een school gewoon aan de slag gaat met de functiemix om de beloning van de leerkrachten te verbeteren. Bij de Gooise Scholen Federatie zagen zowel de gmr als de directie, de kansen.
"Jarenlang zat schaal 12 op slot, nu kun je eindelijk wat doen", zegt Willem Schnitfink, docent informatica op het A. Roland Holst College in Hilversum en secretaris van de gmr. "Alleen al op mijn school gaat het om dertig tot veertig mensen. Binnen de federatie is het een heel grote groep, ik weet niet eens precies hoeveel."
Ook in de lommerrijke streken van het Gooi kampen scholen voor voortgezet onderwijs met de wervingsproblemen van de Randstad. Een overspannen woningmarkt verleidt leerkrachten uit de rest van het land niet bepaald om hier te solliciteren en dus viel het de afgelopen jaren niet mee om alle vacatures te vervullen. Extra geld kan de kandidaat over die hobbel heen helpen en dat is precies waar de architecten van de functiemix op mikken met extra Randstadbudget.
Schnitfink: "De centrale directie en de gmr hechten er veel aan dat we aantrekkelijk moeten zijn op de arbeidsmarkt. Iedereen die solliciteert, maakt kans op inschaling in LC. Je hebt mensen dankzij deze regeling iets te bieden en dat maakt het makkelijker om de vacatures te vervullen. Daarnaast is het een binding van het huidige personeel."
Zodra de mogelijkheden van de functiemix op papier stonden, stelde de Gooise Scholen Federatie (GSF) een werkgroep in van directie, personeelszaken en gmr. Deze kreeg de opdracht om regeling te bedenken waar zo veel mogelijk leerkrachten van zouden profiteren binnen de voorschriften. "Zo veel mogelijk mensen van LB naar LC en uiteindelijk alle eerstegraads bevoegde collega's naar LD", vat Schnitfink samen.

Machiel Vegting, docent aan het Vechtstede College, zit namens de gmr in de werkgroep, die een externe projectleider kreeg toegewezen. Om de vaart erin te houden, besloot de federatie allereerst tot een eenmalige salarismaatregel voor het budget van 2009: "Je kunt dat nog niet echt zien als uitvoering van de functiemix. Maar we wilden hoe dan ook aan de slag, je moet het geld niet op de plank laten liggen."

Extern advies
Die eerste stap gaf de werkgroep tijd om de rest van het project grondig aan te pakken. Nieuwe omschrijvingen van de LB-, LC- en LD-functies zijn noodzakelijk, bleek al snel. Vegting: "Daar hebben we een bureau bij gehaald dat zulke functieomschrijvingen maakt. Hun boodschap was: praat allereerst met de collega's. Dat gebeurt nu. We doen dat niet zelf, daar hebben we externe mensen op gezet. Zij vragen wat er op de scholen leeft, zo gaat dat in een hoog tempo. We willen het allemaal snel afronden, zodat we de plannen op 1 december rond hebben. Dan gaat het de besluitvorming in en kunnen we per 1 augustus 2010 de nieuwe indelingen doorvoeren."

Lumpsum
Vanzelfsprekend betaalt de directie de externe ondersteuning uit de normale lumpsum: dit soort advisering mag niet ten koste gaan het geld dat voor de functiemix is toegewezen. "Het scheelt dat wij financieel gezond zijn. Maar het belangrijkste is dat je de kans pakt nu die er is. De gmr is eigenlijk al heel lang bezig met het onderwerp beloning, het college van bestuur staat er ook voor open. Zo komt het enthousiasme van twee kanten."
De werkgroep bedacht inmiddels een afsprakenstelsel voor de functiemix die geldt voor de hele GSF. Niet al het budget gaat naar de hogere inschaling van eerstegraads bevoegde docenten, benadrukt Schnitfink. "Ook tweedegraders kunnen profiteren van de mogelijkheden, als ze een goede docent zijn. Per school kan een percentage uit die groep naar LC, ter beoordeling aan de directie, die verantwoording aflegt aan de mr. Onze regeling is als volgt: je gaat bij de eerstvolgende salarisronde naar LC als je eerstegraads bevoegd bent, tenminste één les in de bovenbouw geeft en als je vak deel uitmaakt van het centraal schriftelijk examen. Per school is er een extra ruimte van 10 procent voor docenten die niet aan de criteria voldoen. Dat geldt bijvoorbeeld voor mijzelf; ik ben docent informatica, eerstegraads bevoegd maar het is geen examenvak. Er is een soepele toepassing van die regeling: het is niet de bedoeling dat mijn LC-inschaling ten koste gaat van de tweedegraders en dat is ook niet gebeurd op mijn school. Hetzelfde geldt voor enkele gymnastiekdocenten. Die zijn allemaal eerstegraads bevoegd, maar het is evenmin een examenvak."
Schnitfink is enthousiast over de afspraken, die volgens hem ook perspectief bieden voor nieuwkomers: "In de praktijk zul je zien dat mensen beginnen in LB. Er zijn elk jaar kansen om door te stromen. Wie het nu niet lukt, kan op een ander tijdstip aan de beurt komen. We geven op onze eigen manier invulling aan de functiemix en dat valt op. Collega's van andere besturen in het Gooi staan hier met open mond naar te kijken. Toch kunnen andere scholen de regeling zo overnemen. Je hebt het geld gekregen, gebruik het dan ook."
Medezeggenschapsraden die te maken zouden krijgen met een zuiniger opstelling van de directie, hebben volgens de gmr van GSF dan ook een sterk verhaal: "Wil je directie het niet uitgeven? Wijs ze er dan op dat ze het móéten inzetten om het te behouden."

Succes met de functiemix? Laat het weten!
Veel medezeggenschapsraden zitten vol vragen over de invoering van de functiemix. Op andere plekken zijn de eerste successen geboekt. Daar kunnen de anderen weer 
van leren. Laat uw slimme aanpak of plezierig resultaat weten aan de redactie van 
info.mr en stuur een e-mail naar infopuntmr@aob.nl of schrijf ons: Redactie Info.mr, AOb, Postbus 2875, 3500 GW Utrecht

Verschenen in Infomr 3/2009

Gepubliceerd 2012-12-01 12:00:00

Categorie

Sleutelwoorden

Deel dit artikel:

Gerelateerde artikelen

Cookie wetgeving

Online cookiepolicy
De Nederlandse Telecomwet schrijft sinds 5 juni 2012 voor dat de gebruiker van websites op de hoogte moet zijn van het plaatsen en uitlezen van cookies. Een cookie is een bestandje met een tekenreeks dat bij uw bezoek aan een website naar uw computer wordt gestuurd en waarmee uw computer bij een volgend bezoek wordt herkend.

Welke cookies gebruikt de AOb?
1. Google Analytics
De website www.aob.nl plaatst cookies die voortkomen uit het Google Analytics script dat op de website wordt ingeladen. Google Analytics is een hulpprogramma voor webstatistieken waarmee website-eigenaren inzicht kunnen krijgen in de manier waarop bezoekers omgaan met hun website. Door middel van Google Analytics proberen wij uw website bezoek zo gebruiksvriendelijk mogelijk te houden.

Meer informatie over cookies?
Op de volgende websites kunt u meer informatie over cookies vinden:
Consumentenbond: Wat zijn cookies?
Consumentenbond: Waarvoor dienen cookies?
Consumentenbond: Cookies verwijderen
Consumentenbond: Cookies uitschakelen
Deze site maakt gebruik van cookiesMeer informatieAccepteren