Profileren tegen dalend leerlingenaantal

Wanneer je het aantal leerlingen van een basisschool gestaag ziet zakken, is het dan tijd om in te grijpen of gaat het hier om de natuurlijke loop der dingen? Op het schoolplein in Oirschot klonk weleens mompelend de vraag of de tweehonderd jaar oude school er met zijn huidige 120 leerlingen over een paar jaar nog zou staan. Voor Stan Kerkhofs, vers in de mr, klonk dat als een alarmsignaal: tijd voor actie! "Ik was hier komen wonen vanwege deze unieke school voor mijn kinderen. Dan zal het toch niet zo zijn dat die er straks niet meer is."

Anderen bleken zijn zorg te delen. De eerste stap: vaststellen hoe erg de terugloop is. Gezamenlijk verzamelden mr, or en personeel de cijfers en ze zagen een lijn die al tien jaar daalde. "We zijn niet direct in gevaar, maar als deze trend doorzet, hebben we over tien jaar een probleem." Op gesprek dus, bij de directeur. "Dat ging heel goed. Hij zei eigenlijk meteen dat we een punt hadden en dat we er samen iets aan zouden moeten doen."
Want dat was er nog niet van gekomen. Het signaal van de mr was aanleiding om in actie te komen. De Sint Antonius is niet zomaar een school, vinden mr, directie en bestuur. "Er gebeuren hier bijzondere dingen en dat mag je best uitdragen."
Een zelfverzekerder profilering was een van de afspraken die na het gesprek met de mr op papier kwamen te staan. Kerkhofs: "Je hoeft niet te bluffen, je hoeft niet raar te doen; gewoon vertellen wat je doet, is voldoende. Helaas gebeurde dat te weinig. Voor de mr is het nu een speerpunt."
Meerdere acties en een bijpassend tijdpad staan in het afsprakenlijstje tussen mr en directeur. De bovenschoolse manager volgt het proces in Oirschot met interesse, merkte de mr. "Personeel, mr, or en directeur hebben zich gecommitteerd. De woorden zijn er, nu de daden nog. Het komt erop aan veranderingen zichtbaar te maken. Daar gaat iets vanuit. Een klein voorbeeldje: wij profileren ons als school in het groen. Let daar dan ook op als het gebouw een schilderbeurt krijgt."

Verschenen in Infomr 3/2008

Gepubliceerd 2012-12-01 12:00:00

Sleutelwoorden

Deel dit artikel:

Gerelateerde artikelen

Cookie wetgeving

Online cookiepolicy
De Nederlandse Telecomwet schrijft sinds 5 juni 2012 voor dat de gebruiker van websites op de hoogte moet zijn van het plaatsen en uitlezen van cookies. Een cookie is een bestandje met een tekenreeks dat bij uw bezoek aan een website naar uw computer wordt gestuurd en waarmee uw computer bij een volgend bezoek wordt herkend.

Welke cookies gebruikt de AOb?
1. Google Analytics
De website www.aob.nl plaatst cookies die voortkomen uit het Google Analytics script dat op de website wordt ingeladen. Google Analytics is een hulpprogramma voor webstatistieken waarmee website-eigenaren inzicht kunnen krijgen in de manier waarop bezoekers omgaan met hun website. Door middel van Google Analytics proberen wij uw website bezoek zo gebruiksvriendelijk mogelijk te houden.

Meer informatie over cookies?
Op de volgende websites kunt u meer informatie over cookies vinden:
Consumentenbond: Wat zijn cookies?
Consumentenbond: Waarvoor dienen cookies?
Consumentenbond: Cookies verwijderen
Consumentenbond: Cookies uitschakelen
Deze site maakt gebruik van cookiesMeer informatieAccepteren