Het kan: iedereen kent deze gmr

Met 39 scholen en twee besturen, verspreid over een stad en een ruime regio, lijkt het onbegonnen werk: een gemeenschappelijke medezeggenschapsraad opzetten die leeft in het hart en hoofd van de schoolbevolking. En toch kan het: in Purmerend en de regio Waterland weet de gmr van OPSO en SPOOR personeel en ouders te boeien. Voorzitter Niels Bonenkamp vertelt.

"Hoe ze mij hebben gevonden, in 2008, zou ik niet meer weten. Ik had in elk geval nog nooit van de gmr gehoord toen ik werd gevraagd. Nu hebben we een hele betrokken club mensen, acht ouders en acht personeelsleden. Er is niemand meer hier die ons niet herkent. Iedereen weet dat er een gmr is en wat die doet, omdat we erin geslaagd zijn zichtbaar te worden. We hebben aan twee dingen veel aandacht gegeven: de inhoudelijke onderwerpen waar we mee aan de slag moesten, en de communicatie."

"Je hebt als gmr-lid een cluster van scholen als achterban, want anders zouden we met 39 ouders en 39 personeelsleden zitten te vergaderen. In zo'n model met clusters moet je veel aandacht geven aan communicatie, anders word je als gmr onvindbaar en onzichtbaar. Dat geldt ook omgekeerd: de school die toevallig niemand in de gmr heeft, daar kom je niet vanzelf. Dat is allemaal logisch, want je bent personeelslid of ouder op een bepaalde school en met de andere heb je in principe niets te maken."

"Communicatie is een vak, dus we hebben iemand van buiten ingeschakeld om een professioneel communicatieplan te maken. Daar zit een mix van middelen in, te beginnen met een huisstijl. Dat heb je echt nodig, zodat je herkenbaar bent als je iets communiceert. We hebben op die manier een gezamenlijke uitstraling in alle diversiteit van de scholen, die ieder hun eigen merk gebruiken. De gmr heeft een digitale nieuwsbrief, maar we kwamen pas echt op de kaart toen we achterbanbijeenkomsten gingen houden."

"Het is natuurlijk best moeilijk om in onderwijsland mensen te mobiliseren om nog eens een doordeweekse avond bij elkaar te komen. Maar het kan wel, als het maar gaat over de speerpunten in je activiteitenplan. Als het goed loopt, gebeuren er meerdere dingen tegelijk op zo'n avond. Je hebt een interessant gesprek over het thema, de mensen uit je achterban komen bij elkaar en er ontstaat interactie onderling. Zo speel je als gmr een verbindende rol."

"Onze eerste achterbanbijeenkomst over krimp en innovatie trok meer dan honderd mensen. Het hielp wel dat we Frank Kalshoven van de Volkskrant als spreker hadden. Mensen hebben het nog over die avond. Van die eerste keer leerden we dat onze achterban ook onder elkaar wil discussiëren, dus daar hebben de tweede en de derde keer ruimte voor gemaakt in het programma."

"Zo'n achterbanbijeenkomst voor mr-leden, personeel en ouders, is nu eens iets dat niet moet van je werk. Er is geen officiële setting en juist daardoor is dit het cement in de relatie tussen de gmr en de schoolbevolking. De gmr-leden die een bepaalde cluster vertegenwoordigen, ervaren hoe hun achterban de praktijk beleeft. Ze kunnen elkaar makkelijker vinden en dat werkt in twee richtingen: de gmr kan peilen wat de achterban denkt en de achterban kan bepaalde kwesties direct aansnijden. Het halen en brengen van informatie verloopt ineens niet meer moeizaam."

"We hebben nu een hele betrokken club mensen. Het gmr-werk is interessanter en leuker geworden. En wat ook heel goed werkt: ouders en personeel trekken samen op. Natuurlijk heeft iedere geleding eigen bevoegdheden. Maar de groep die instemmingsrecht heeft, weegt altijd het advies van de andere geleding mee."

www.opspoor.nl

Verschenen in infomr 4/2014

Sleutelwoorden

Deel dit artikel:

Gerelateerde artikelen

Cookie wetgeving

Online cookiepolicy
De Nederlandse Telecomwet schrijft sinds 5 juni 2012 voor dat de gebruiker van websites op de hoogte moet zijn van het plaatsen en uitlezen van cookies. Een cookie is een bestandje met een tekenreeks dat bij uw bezoek aan een website naar uw computer wordt gestuurd en waarmee uw computer bij een volgend bezoek wordt herkend.

Welke cookies gebruikt de AOb?
1. Google Analytics
De website www.aob.nl plaatst cookies die voortkomen uit het Google Analytics script dat op de website wordt ingeladen. Google Analytics is een hulpprogramma voor webstatistieken waarmee website-eigenaren inzicht kunnen krijgen in de manier waarop bezoekers omgaan met hun website. Door middel van Google Analytics proberen wij uw website bezoek zo gebruiksvriendelijk mogelijk te houden.

Meer informatie over cookies?
Op de volgende websites kunt u meer informatie over cookies vinden:
Consumentenbond: Wat zijn cookies?
Consumentenbond: Waarvoor dienen cookies?
Consumentenbond: Cookies verwijderen
Consumentenbond: Cookies uitschakelen
Deze site maakt gebruik van cookiesMeer informatieAccepteren