Voorzitter Sven (17) houdt wel van een uitdaging

Een leerling als voorzitter van de mr? Dat komt niet vaak voor. Maar het heeft zeker voordelen, vinden ze op scholengemeenschap Metameer (vmbo, havo, vwo) in het Brabantse Stevensbeek.

 

Sjoerd van Lierop is docent maatschappijleer en voorzitter van de personeelsgeleding in de mr van Metameer. Om daarnaast ook nog voorzitter van de hele mr te worden, dat zag hij niet zitten: "Ik ben een voorstander van transparante structuren. Ik zit ook in de gemeentepolitiek en het duale stelsel zoals dat daar functioneert vind ik goed: de burgemeester is voorzitter van de vergadering, en houdt zich meer met het proces bezig dan met de inhoud. Dat moet als voorzitter van de mr ook. Ik wilde daar niet met verschillende petten op zitten."
Maar wie dan wel? Sven Gommans (17 jaar, leerling 5 vwo) moest er wel even over nadenken toen hij als voorzitter werd gepolst. "Maar ik dacht ook: waarom niet. Laat ik die uitdaging maar aangaan."

Gefocust
De eerste vergadering onder zijn leiding 'liep niet heel soepel', kijkt hij terug. Sven: "Ik was erg veel tijd kwijt met de voorbereiding. Had alle stukken goed gelezen en was meer op de inhoud gefocust dan op de structuur van de vergadering. Ik had ook de neiging om iedereen z'n zegje te laten doen. Als de vergadering daardoor een half uur langer duurt, vind ik dat geen probleem. Maar daar denkt niet iedereen in de mr zo over, werd me snel duidelijk." De tweede keer ging al beter. "Je leert dit echt vooral door het gewoon te doen."
Vicevoorzitter Van Lierop ondersteunt hem bij de voorbereiding. Samen met de secretaris doen ze het vooroverleg met de bestuurder en inmiddels heeft leerling Sven het soepel leiden van een vergadering aardig in de vingers, vindt docent Sjoerd: "Het voordeel van een leerling als voorzitter is dat hij in een andere verhouding staat tot de directie. De loyaliteit ligt anders, ik zie hem als objectiever en met wat meer afstand tot de schoolleiding. Als lid van de personeelsgeleding heb je altijd met die relatie werknemer-werkgever te maken. En als personeelslid ben je denk ik onbewust geneigd om het standpunt van de pg ook zwaarder te laten wegen."

Consumenten
Dat een leerling voorzitter is, heeft bij Metameer direct tot gevolg dat het standpunt van de leerlinggeleding nu duidelijker naar voren komt, merkt Van Lierop. "Dat was toch een beetje een ondergeschoven kindje, nu is er meer balans. En dat is belangrijk, want leerlingen zijn elke dag op school en de consumenten van wat er op school wordt geproduceerd."
Loop je als mr niet het risico van 'devaluatie', als de voorzitter een leerling is? Sjoerd van Lierop: "We waren ons bewust van dat risico, maar dat is zeker niet gebeurd. We zijn nog steeds een gesprekspartner die serieus wordt genomen."
Sven ziet deze ervaring mede als 'interessant voor op mijn cv'. "Universiteiten kunnen daardoor zien dat je een leerling bent die nieuwsgierig en betrokken is. Dat werkt denk ik, in je voordeel."
Marcel Koning, adviseur medezeggenschap bij de AOb, weet dat de constructie met een leerling als voorzitter in de praktijk weinig voorkomt. Maar bezwaren ziet hij eigenlijk niet: "Het kan de betrokkenheid van de leerlinggeleding denk ik wel bevorderen."

Examen
Zo'n leerling blijft natuurlijk niet jarenlang in functie; het examen maakt een eind aan het mr-lidmaatschap. Voor medezeggenschapsraden die onder hun leden niet gemakkelijk een voorzitter kunnen vinden om de vergadering in goede banen te leiden, noemt hij een andere optie: stel een 'technisch voorzitter' aan die geen deel uitmaakt van de mr. "Zo kan de formele voorzitter, die altijd wel lid moet zijn van de mr, op gelijke voet aan de vergaderingen deelnemen."
Punt van overleg met de directie in Stevensbeek was nog wel de faciliteitenregeling. Sven heeft als leerling natuurlijk niks aan 'uren'. Die konden dus vervallen, opperde de schooldirectie aanvankelijk. Maar daar gingen secretaris en vicevoorzitter niet zomaar mee akkoord. Voorlopig is afgesproken dat Sven zijn uren telt, en dat die deels worden omgezet in een vacatie-vergoeding. Marcel Koning (AOb) : "Ik zie eigenlijk geen reden om bij de hoogte daarvan onderscheid te maken tussen ouders en leerlingen in de mr." Omdat in dit geval de secretaris en de vicevoorzitter wel extra uren besteden aan ondersteuning en begeleiding van Sven, zou daar ook compensatie in taakuren tegenover moeten staan, vindt de mr van Metameer. Hoe het allemaal precies uit gaat pakken is nog onderwerp van gesprek tussen mr en directie. Volgens Sven 'komt het allemaal wel goed'. Van Lierop: "Dat denk ik ook wel, maar als personeelslid ben je natuurlijk altijd wel wat feller op je uren."

Verschenen in infomr 1/2015

Categorie

Sleutelwoorden

Deel dit artikel:

Gerelateerde artikelen

Cookie wetgeving

Online cookiepolicy
De Nederlandse Telecomwet schrijft sinds 5 juni 2012 voor dat de gebruiker van websites op de hoogte moet zijn van het plaatsen en uitlezen van cookies. Een cookie is een bestandje met een tekenreeks dat bij uw bezoek aan een website naar uw computer wordt gestuurd en waarmee uw computer bij een volgend bezoek wordt herkend.

Welke cookies gebruikt de AOb?
1. Google Analytics
De website www.aob.nl plaatst cookies die voortkomen uit het Google Analytics script dat op de website wordt ingeladen. Google Analytics is een hulpprogramma voor webstatistieken waarmee website-eigenaren inzicht kunnen krijgen in de manier waarop bezoekers omgaan met hun website. Door middel van Google Analytics proberen wij uw website bezoek zo gebruiksvriendelijk mogelijk te houden.

Meer informatie over cookies?
Op de volgende websites kunt u meer informatie over cookies vinden:
Consumentenbond: Wat zijn cookies?
Consumentenbond: Waarvoor dienen cookies?
Consumentenbond: Cookies verwijderen
Consumentenbond: Cookies uitschakelen
Deze site maakt gebruik van cookiesMeer informatieAccepteren