Wat te doen bij fusiekoorts?

Hoewel de Commissie Fusietoets Onderwijs (CFTO) er pas kwam toen er al duizenden besturen hun krachten hadden gecombineerd, blijkt er wel degelijk werk aan de winkel. Ruim 150 kwesties kwamen tot nog toe op de agenda van de commissie, met als bijzonder onderdeel enkele adviesaanvragen van medezeggenschapsraden.

Die advisering is relevant voor fusies waar de commissie officieel geen rol heeft, legt secretaris Merel Koppenol uit in haar workshop tijdens het WMS-congres 2015. Wanneer er minder dan 500 leerlingen bij betrokken zijn bijvoorbeeld, hoeft er geen toets te worden uitgevoerd. Dat geldt ook als het leerlingenaantal achteruit holt door enorme bevolkingskrimp. Zonder zo'n toets moeten de scholen natuurlijk wel zorgvuldig handelen en dat houdt onder andere in het schrijven van een fusie-effectrapportage (fer). Die moet worden voorgelegd aan de betrokken medezeggenschapsraden voordat de procedure verder kan. Op aandringen van de Tweede Kamer kunnen mr-leden over zo'n 'kleine' fusie wel advies vragen aan de CFTO.

In de meeste gevallen zal de fusie iets nieuws zijn voor de mr, zodat niemand op basis van eerdere ervaringen weet hoe alles werkt. In de workshop over de fusietoets op het WMS-congres bleken er heel wat vragen en opmerkingen op dit terrein. Een mr-lid met recente ervaring: "De juridische positie is heel duidelijk. Veel moeilijker voor de mr is het echt invloed te krijgen en een serieuze gesprekspartner te zijn. Je moet de organisatie kennen, de achterban kennen en woordvoerder kunnen zijn. Dat lukt alleen als je afstand kunt nemen van details en emoties."

Een paar tips van de fusie-experts van de commissie en uit de zaal:

  • Juridisch fuseren betekent nog niet het opgeven van zelfstandigheid.  
  • Niet-rationele motieven hoef je niet af te doen als slecht.
  • Het kost veel energie en tijd om te komen tot het punt dat je mag fuseren. Dat is niet het punt om vermoeid ineen te zakken, de uitvoering vraagt net zo veel aandacht.
  • Geef niet te makkelijk instemming over een beginselverklaring, neem daar gewoon kennis van. Na het onderzoek moet de mr vrij zijn om te concluderen dat de beoogde fusie toch geen goed idee was.
  • Een ontbindende voorwaarde is minder krachtig dan een opschortende voorwaarde, want als een ontbindende voorwaarde zich voordoet moet je iets terugdraaien, terwijl een opschortende voorwaarde eerst vervuld moet zijn voor de fusie verder mag.
  • Evalueren van de fusie gebeurt meestal na twee of drie jaar, maar wordt gemakkelijk vergeten. Let erop dat de voorbereiding van de evaluatie steeds in de verslagen en op de agenda blijft staan.

Meer op www.cfto.nl

Verschenen in infomr 4/2015

Categorie

Deel dit artikel:

Gerelateerde artikelen

Cookie wetgeving

Online cookiepolicy
De Nederlandse Telecomwet schrijft sinds 5 juni 2012 voor dat de gebruiker van websites op de hoogte moet zijn van het plaatsen en uitlezen van cookies. Een cookie is een bestandje met een tekenreeks dat bij uw bezoek aan een website naar uw computer wordt gestuurd en waarmee uw computer bij een volgend bezoek wordt herkend.

Welke cookies gebruikt de AOb?
1. Google Analytics
De website www.aob.nl plaatst cookies die voortkomen uit het Google Analytics script dat op de website wordt ingeladen. Google Analytics is een hulpprogramma voor webstatistieken waarmee website-eigenaren inzicht kunnen krijgen in de manier waarop bezoekers omgaan met hun website. Door middel van Google Analytics proberen wij uw website bezoek zo gebruiksvriendelijk mogelijk te houden.

Meer informatie over cookies?
Op de volgende websites kunt u meer informatie over cookies vinden:
Consumentenbond: Wat zijn cookies?
Consumentenbond: Waarvoor dienen cookies?
Consumentenbond: Cookies verwijderen
Consumentenbond: Cookies uitschakelen
Deze site maakt gebruik van cookiesMeer informatieAccepteren