Column Rob Luchsinger: Verkiezingen

Soms is medezeggenschapswerk erg arbeidsintensief. Op dit moment organiseert onze medezeggenschapsraad bijvoorbeeld verkiezingen voor zetels in de leerlingouder- en personeelsgeleding voor het komende schooljaar. In het geval van onze middelgrote school voor voortgezet onderwijs moeten we een kleine 3000 leerlingen, 6000 ouders en ruim 300 medewerkers benaderen.
Dat is veel werk want je wilt graag dat iedereen die tot een van de genoemde geledingen behoort weet dat hij of zij kan meedoen aan de beïnvloeding van het te voeren beleid op school. Dat is toch een mooie kans om bij te dragen aan een nog betere kwaliteit van het onderwijs en de arbeidsomstandigheden die niemand aan zich voorbij zal willen laten gaan? Dus stelt de mr een verkiezingscommissie in die een goed doortimmerd draaiboek hanteert, via de mail flink van zich laat horen en erg druk is om alles organisatorisch correct te laten verlopen.
Dan dient de realiteit zich aan. Slechts een handjevol reacties komen binnen bij de voorzitter van de verkiezingscommissie. Wat is er aan de hand? Zijn de e-mails niet bij iedereen terecht gekomen?
Helaas, was het maar zo'n eenvoudige technische uitdaging om de betrokkenheid bij het medezeggenschapswerk op maximaal niveau te brengen. De praktijk blijkt behoorlijk weerbarstig. De mr is blijkbaar niet bij iedereen in beeld als een mooi beleidsplatform dat ertoe doet en waarbij je ook nog eens samenwerkt met de belangrijkste betrokkenen bij school: leerlingen, medewerkers en personeel.
Ik heb vaak met allerlei betrokkenen bij dit onderwerp hierover van gedachten gewisseld en mijn conclusie is: alleen een school die zichzelf op alle beleidsterreinen professioneel opstelt, maakt kans op kwalitatief goede medezeggenschap. Is dit niet het geval dan heeft een mr geen inhoudelijk goede discussiepunten met het bestuur. Hierdoor kan de mr niet aan de achterbannen tonen wat de herkenbare resultaten in de dagelijkse praktijk zijn en zal de belangstelling voor het mr-werk minimaal zijn. Hiermee lijkt de oplossing van dit probleem redelijk overzichtelijk. Zorg er als mr voor dat je bestuur zich professioneel gedraagt en klaar is Kees.
Ook dit is, jammer genoeg, weer iets te makkelijk gedacht. In de praktijk is het helaas vaak zo dat de medezeggenschap zelf ook wel wat aan haar professionaliteit kan verbeteren. Is er bijvoorbeeld een communicatieplan waarmee de achterbannen worden geïnformeerd over wat er binnen de mr gebeurt? Is door de mr een activiteitenplan vastgesteld en is dat plan dan ook nog eens in te zien voor alle betrokkenen?
Als ik dit soort vragen stel, krijg ik in een groot aantal gevallen het antwoord dat het mr-leden aan tijd ontbreekt om de zaken goed aan te pakken. Als ik vervolgens aangeef dat de cao volkomen helder is over de faciliteiten voor medezeggenschap, krijg ik ook weer vaak het trieste weerwoord dat men die uren niet krijgt van het bestuur.
Hiermee zijn we weer terug bij mijn stelling dat kwalitatief goede medezeggenschap alleen mogelijk is binnen organisaties die zich professioneel opstellen.
Als we onszelf voortaan gewoon serieus nemen, dan komt het vast nog wel een keer goed met die medezeggenschap.

Verschenen in infomr 2/2016

Categorie

Sleutelwoorden

Deel dit artikel:

Gerelateerde artikelen

Cookie wetgeving

Online cookiepolicy
De Nederlandse Telecomwet schrijft sinds 5 juni 2012 voor dat de gebruiker van websites op de hoogte moet zijn van het plaatsen en uitlezen van cookies. Een cookie is een bestandje met een tekenreeks dat bij uw bezoek aan een website naar uw computer wordt gestuurd en waarmee uw computer bij een volgend bezoek wordt herkend.

Welke cookies gebruikt de AOb?
1. Google Analytics
De website www.aob.nl plaatst cookies die voortkomen uit het Google Analytics script dat op de website wordt ingeladen. Google Analytics is een hulpprogramma voor webstatistieken waarmee website-eigenaren inzicht kunnen krijgen in de manier waarop bezoekers omgaan met hun website. Door middel van Google Analytics proberen wij uw website bezoek zo gebruiksvriendelijk mogelijk te houden.

Meer informatie over cookies?
Op de volgende websites kunt u meer informatie over cookies vinden:
Consumentenbond: Wat zijn cookies?
Consumentenbond: Waarvoor dienen cookies?
Consumentenbond: Cookies verwijderen
Consumentenbond: Cookies uitschakelen
Deze site maakt gebruik van cookiesMeer informatieAccepteren