Hé, het heet overlegmodel

Basismodel of overlegmodel voor het taakbeleid, er valt weer wat te kiezen voor teams in het primair onderwijs met het oog op het volgende schooljaar.
Flexibiliteit bij het zoeken van de balans tussen lesuren en alle andere taken op school, daar geeft het overlegmodel in het primair onderwijs ruimte voor. Maar het bijbehorende overleg wordt nogal eens vergeten, constateert AOb-bestuurder Anton Bodegraven. "Ondanks de naam van het model krijgt het overleg nog te vaak onvoldoende ruimte." Een lestaak van 930 uur was tot de komst van het overlegmodel het maximum bij een volledige betrekking. De overige uren in de aanstelling zijn bedoeld om de lessen voor te bereiden, huiswerk na te kijken, andere schooltaken uit te voeren en voor deskundigheidsbevordering. Een rechtvaardige verdeling van die andere schooltaken in een inzetbaarheidsschema blijkt wel eens lastig en sommige personeelsleden ruilen de collectieve plichten liever in voor meer lesuren. Zo kan de ene collega bijvoorbeeld 1000 lesuren per jaar krijgen terwijl enkele anderen 900 uur voor de klas staan en de vrijgekomen uren aan schooltaken besteden. "Daar moet je overleg over voeren, dus breng taken en tijden in kaart. Die gegevens heb je ook in het basismodel nodig", zegt Bodegraven.
Een bestuur dat het overlegmodel eenzijdig afkondigt en daarbij zonder overleg taken en uren toedeelt, slaat volgens de AOb-bestuurder een stap over. "De CAO is heel duidelijk over de instemming van de pgmr, de stemprocedure en het overleg. Het mag ook niet leiden tot verlies van werkgelegenheid. Dat dreigt wel als je bijvoorbeeld een onderwijsassistent schrapt doordat alle leerkrachten 950 uur gaan werken."
De stap naar het overlegmodel mag op geen enkele wijze een verkapte bezuiniging zijn, vindt de AOb. Bodegraven: "Je hebt taken, je hebt formatie en je hebt uren. Dat moet verdeeld worden, in overleg tussen het team en de werkgever. De ene leerkracht wil meer coördineren, de ander staat liever voor de groep. Dat overleg wordt niet overal goed gevoerd en wij merken dat mensen huiverig zijn om er iets van te zeggen, ook in de medezeggenschap. Veel mr's zijn zich onvoldoende bewust van hun mogelijkheden en hun rol. Ze hebben instemmingsrecht bij zowel het voorgenomen besluit over te stappen naar het overlegmodel, het invoeringsplan en bij het vaststellen van de schooltaken. Realiseer je in de aanloop naar het nieuwe schooljaar dat je het verschil kunt maken door invloed uit te oefenen. Dat hoeft niet vanuit een houding van wantrouwen, maar vertrouw ook niet uitsluitend op de blauwe ogen van het bestuur."

Verschenen in infomr 2/2016

Categorie

Sleutelwoorden

Deel dit artikel:

Gerelateerde artikelen

Cookie wetgeving

Online cookiepolicy
De Nederlandse Telecomwet schrijft sinds 5 juni 2012 voor dat de gebruiker van websites op de hoogte moet zijn van het plaatsen en uitlezen van cookies. Een cookie is een bestandje met een tekenreeks dat bij uw bezoek aan een website naar uw computer wordt gestuurd en waarmee uw computer bij een volgend bezoek wordt herkend.

Welke cookies gebruikt de AOb?
1. Google Analytics
De website www.aob.nl plaatst cookies die voortkomen uit het Google Analytics script dat op de website wordt ingeladen. Google Analytics is een hulpprogramma voor webstatistieken waarmee website-eigenaren inzicht kunnen krijgen in de manier waarop bezoekers omgaan met hun website. Door middel van Google Analytics proberen wij uw website bezoek zo gebruiksvriendelijk mogelijk te houden.

Meer informatie over cookies?
Op de volgende websites kunt u meer informatie over cookies vinden:
Consumentenbond: Wat zijn cookies?
Consumentenbond: Waarvoor dienen cookies?
Consumentenbond: Cookies verwijderen
Consumentenbond: Cookies uitschakelen
Deze site maakt gebruik van cookiesMeer informatieAccepteren