De Waterlelie: 'Bewust je thema's kiezen'

Ze zetten als mr flinke stappen voorwaarts, vinden de drie leden die samen de personeelsgeleding vormen van de mr van De Waterlelie. “We streven ernaar om proactief te zijn. Zodat we in een vroeg stadium bij het proces betrokken zijn. Dat is het mooiste.”

Marty Oosting maakt nu voor de het vijfde jaar deel uit van de mr en is daarmee het meest ervaren lid van de personeelsgeleding. Beppie Dubbeldam zit in haar tweede seizoen als mr-lid, Aranka Altena kwam er afgelopen schooljaar pas bij. Ze zijn zichzelf dus nog een beetje aan het 'uitvinden', maar krijgen steeds duidelijker hoe ze als mr willen functioneren.
Beppie Dubbeldam: "Als er stukken langskwamen keken we ernaar en adviseerden, of gaven onze goed- of afkeuring. We vinden inmiddels dat er misschien wel wat meer uit te halen valt: als we vroeg in het proces worden betrokken als mr, dan kunnen we een betere bijdrage leveren." Marty Oosting: "Je moet zelf alert zijn als mr. Bewust je onderwerpen kiezen: híer willen we over meepraten. Het gewone werk gaat ook door, dus je kunt nu eenmaal niet alles doen."

Juiste vragen stellen

In de praktijk betekent die nieuwe werkwijze bijvoorbeeld dat de onderwerpen worden verdeeld. "Je moet echt diep in een onderwerp zitten om de juiste vragen te kunnen stellen. Als je het managementteam alert wil houden en een interessante medespeler wilt zijn, dan moet je goede vragen stellen." Dubbeldam heeft zich binnen de mr op de functiemix gestort: "Wij hadden geen LC-functies. We hebben in een werkgroep gekeken hoe de sollicitatiecommissie eruit moet zien, welke collega's er bijvoorbeeld in aanmerking zouden kunnen komen voor LC."
Ook de discussie rondom het 'tijden plaatsgebonden werken', die op veel scholen hoog opliep, werd bij De Waterlelie door bemoeienis van de mr afgelopen jaar nog een keer op de kaart gezet: "Het lag hier al helemaal vast. Met de beste bedoelingen hoor, maar zo werd het op de werkvloer niet ervaren." Ze voelen zich serieus genomen, zeggen ze. "Als we ergens over beginnen krijgen we de ruimte, dan zet het mt een
overleg met ons in de agenda." Dat staat los van het resultaat van zo'n discussie: "Het ligt allemaal weer even open, dat is winst. Ook al ben je het er uiteindelijk niet mee eens, iedereen weet dan dat een besluit goed is afgewogen."
Wat hen allemaal tegenvalt: "Het is elke keer zo'n lange weg, het duurt zo lang voor ergens een besluit over is genomen."

Eenpitter

De Waterlelie in Cruquius bij Haarlem is een eenpitter, een school voor speciaal en voortgezet speciaal onderwijs, onderdeel van de Stichting Epilepsie Instellingen Nederland (SEIN). Naast de school zijn er op het terrein nog andere voorzieningen, zoals een centrum voor dagbehandeling, een polikliniek en een slaapcentrum. In 2011 waren er vergevorderde plannen om de school op te heffen. Na een intensieve lobby en 'keihard werken' is het gelukt om De Waterlelie aan te merken als expertiseschool en is het voortbestaan – voorlopig – veiliggesteld. "Onze leerlingen hebben vaak slecht instelbare epilepsie. Daar is op een 'gewone' school nauwelijks mee om te gaan, hier schrikt niemand als een kind een aanval krijgt, dan wordt er meteen adequaat gehandeld. De kinderen bloeien hier op. Kleine klassen, veel begeleiding en iedereen is aan epileptische aanvallen gewend." De oudergeleding van de mr is ook altijd gevuld, constateren de medewerkers tevreden: "Dit is natuurlijk wat anders dan de buurtschool. Veel ouders wonen op afstand, en hebben vaak al een hele weg afgelegd voor ze merken dat een kind hier op z'n plek zit. Maar dat zorgt er misschien voor dat ze ook wel energie in de school willen stoppen."

Grote afdelingen

Als personeelsgeleding willen ze er zijn voor hun collega's, zeggen ze. Aranka Altena namens de ambulant begeleiders, Beppie Dubbeldam namens het vo, Marty Oosting voor de leerkrachten in het po. Het zijn drie grote afdelingen, maar zo kent iedereen altijd minstens één gezicht binnen de mr. "Dat is zinnig, merken we. Dat iemand even uitpuft bij de koffieautomaat, geen zin heeft een heel verhaal op de mail te zetten. Wij zijn laagdrempelig. Het managementteam nodigt mensen uit om hun zegje te doen hoor, ook als ze het ergens niet mee eens zijn, maar in de praktijk stappen mensen toch sneller naar een collega in de mr."
"Je hebt weleens te maken met iemand die dan bij het managementteam wat aankaart en voor z'n gevoel niet wordt gehoord. Dan is het voor zo'n collega makkelijk om ook even iemand uit de mr aan te schieten. Dan wordt er vanuit twee kanten naar een vraag gekeken."

Continurooster

Wat komt er weer aan, qua onderwerpen? "Het continurooster. Twee jaar geleden is er een oudertevredenheidsonderzoek geweest, toen was een meerderheid van de ouders tegen, en is het niet doorgegaan. Het personeel wilde in meerderheid wél." Met deze leerlingenpopulatie, die veelal met taxi's wordt gehaald en gebracht, ligt zo'n verandering complexer dan op een reguliere school, realiseren ze zich. "We gaan op zoek naar informatie, naar ervaringen van anderen.
Om achter de valkuilen en voordelen te komen voor iedereen. Voor ouders, management, leerkrachten en natuurlijk de leerlingen. Voor hen kunnen vijf korte dagen misschien meer leerrendement opleveren dan vier lange en een halve dag."
En wat er ook uitkomt, ze weten nu al: "Dit gaat weer lang duren."

Verschenen in infomr 3/2016

Categorie

Sleutelwoorden

Deel dit artikel:

Gerelateerde artikelen

Cookie wetgeving

Online cookiepolicy
De Nederlandse Telecomwet schrijft sinds 5 juni 2012 voor dat de gebruiker van websites op de hoogte moet zijn van het plaatsen en uitlezen van cookies. Een cookie is een bestandje met een tekenreeks dat bij uw bezoek aan een website naar uw computer wordt gestuurd en waarmee uw computer bij een volgend bezoek wordt herkend.

Welke cookies gebruikt de AOb?
1. Google Analytics
De website www.aob.nl plaatst cookies die voortkomen uit het Google Analytics script dat op de website wordt ingeladen. Google Analytics is een hulpprogramma voor webstatistieken waarmee website-eigenaren inzicht kunnen krijgen in de manier waarop bezoekers omgaan met hun website. Door middel van Google Analytics proberen wij uw website bezoek zo gebruiksvriendelijk mogelijk te houden.

Meer informatie over cookies?
Op de volgende websites kunt u meer informatie over cookies vinden:
Consumentenbond: Wat zijn cookies?
Consumentenbond: Waarvoor dienen cookies?
Consumentenbond: Cookies verwijderen
Consumentenbond: Cookies uitschakelen
Deze site maakt gebruik van cookiesMeer informatieAccepteren